Etiketter

onsdag 13. april 2011

Jeg valgte meg april!

Vakre bilder fra Sparksoffire
Jeg velger meg solen som titter frem.
Jeg velger meg lukten av regn på bakken.
Jeg velger meg fuglene som kvitrer i trærne.
Jeg velger meg en sval vind i frakken.
Jeg velger meg blomstene som plutselig kommer.
Jeg velger meg tiden som forbereder sommer.
Jeg velger meg april.

Jeg valgte å bli født 14. april 1981,
og jeg har EN hel dag igjen i 20-årene!


Vakre bilder fra Sparksoffire


Vakre bilder fra Sparksoffire
Vakre bilder fra Raceytay


Med røtter fra Gausdal,
som var Bjørnstjerne Bjørnsons bodsted sammen med Karoline,
og navn fra en av Bjørnstjernes mest kjente verk,
må jeg nesten bare sitere Bjørnstjernes vakre dikt dagen før jeg fyller de skumle 30:

Jeg velger meg april!
I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder, -
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer,  feier,
fordi den smiler,  smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter, -
i den blir somren til!


Bjørnstjerne Bjørnson (1879)
(Ååååå... du har så fint navn! Jeg er skikkelig misunneslig på ditt flotte navn, Bjørnstjerne Bjørnson!! Ikke rart du ble en av de 4 store!)


Nyt dagen, elsk måneden, forgud april! 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen Marit! :O) Håper dagen blir knall! god klæm:)

    SvarSlett
  2. Tusen, tusen takk :) Det var hyggelig :)
    Klem klem

    SvarSlett